۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۶۷۳۹۳
آیت الله مصباح یزدی:

رسیدن به کمال و سعادت تمرین عملی می خواهد | تقویت خوف و رجا مانع دنیا زدگی می شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) عامل مؤثر در رفتار اختیاری انسان را خوف از ضرر و رجاء به منفعت دانست و گفت: اگر خوف و رجا در انسان تقویت شود فریب دنیا را نخواهد خورد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، بیان این که میل و هوای نفس انسان به دنیا تعلق می گیرد، گفت: عامل داخلی و خارجی در انسان توأم می شوند که زمینه ساز انحراف انسان خواهد شد که این عوامل شامل میل درونی و نحوه اعمال آن است.

وی افزود: ویژگی جهنمیان این است که رعایت حد و مرز نکرده و دچار طغیان و افراط می شوند و زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می دهد، در مقابل اگر کسی تقوا داشته و از مقام الهی بیم داشته باشد و خود را از هوای نفس باز بدارد بهشتی خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اتباع از هوای نفس همان حب حیات دنیا و دلبستگی به آن است، اظهار داشت: هوای نفس و دنیا گرایی دو جزء یک علت هستند و یک مجموعه به شمار می روند، کسی که دنیا را ترجیح دهد اهل جهنم خواهد بود چرا که لازمه آن انجام کارهای غیر مطلوب خداوند است.

وی ادامه داد: گاهی انسان تصمیم می گیرد که دچار گناه و لغزش نشود اما نمی تواند خودداری کند، از آیات و روایات به دست می آید که انسان یه یک باره نمی تواند به مقام عالی برسد بلکه باید پله پله با برنامه به پیش رود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید رضایت الهی را در همه کارها مورد توجه قرار دهد، ابراز داشت: لازمه ایمان است که انسان با انجام دستورات به سعادت ابدی برسد، رسیدن به کمال و سعادت تمرین عملی می خواهد.

وی عنوان کرد: انسان برای حرکت در مسیر پیامبران و اهل بیت(ع) باید برنامه داشته باشد تا آرام آرام به سمت کمال برود، عامل مؤثر در رفتار اختیاری انسان خوف از ضرر و رجاء به منفعت است، اگر انسان می خواهد از آتش جهنم رهایی پیدا کند باید خدا ترس باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مهم ترین عامل مؤثر در مردم خوف است اما ممکن است برای برخی افراد به گونه ای دیگر باشد، اگر خوف و رجا در انسان تقویت شود فریب دنیا را نخواهد خورد./1323/

ارسال نظرات